גדלנו בשנה - סיכום 2013 במדיה החברתית

שמתם לב שבימים האחרונים כולם מסכמים? ספירות מלאי, מכירות חיסול ומה לא.
לי אין את מה לחסל, לכן בחרתי לסכם את השנה שהייתה לנו במדיה החברתית. בעולם וגם בשכונה הקטנה שלנו.
אז רגע לפני שמזדכים על 2013, הנה המספרים, החידושים וגם כמה רגעים שעשו את השנה.

אפשר לסכם את 2013 כשנה בה המדיה החברתית הפכה לערוץ המרכזי והמשפיע ביותר על חיינו כמעט בכל תחום. המשתמשים במדיה החברתית הפכו למכתיבי סדר היום המקומי והעולמי. מהלכים אסטרטגיים של הרשתות החברתיות הפכו אותן לכלי שיווקי מוביל שחיזק את כוחם של העסקים הקטנים, אפשר להם להרחיב את קהל הלקוחות שלהם ולקבל אפשרויות חשיפה שבעבר היו שמורות רק לחברות הגדולות.

השנה היינו שותפים למהפכת תזרים החדשות. ערוצי החדשות המסורתיים דיווחו לא פעם על אירועים רק לאחר שאלו תועדו ושותפו במדיה החברתית. והיו גם מהפכות, כמו האביב הערבי, שהפך את המונח "ויראליות" למוחשי ובוער במיוחד.
בין רגעי השיא של המשודרים במדיה החברתית היה השידור הישיר האינטרנטי הגדול בכל הזמנים שהתרחש ב YouTube, כשמעל ל 8 מיליון גולשים צפו בו זמנית בפליקס בומגרנטנר קופץ מקצה האטמוספירה בהפקת ענק שנעשתה כחלק מקמפיין של משקה האנרגיה רדבול. הסרטון הערוך זכה לכמעט 36 מיליון צפיות.


פייסבוק חצתה את רף מיליארד המשתמשים השנה ויצאה להנפקה בבורסה. בהמשך היא נפרדה מהסמל המזוהה ביותר שלה, כפתור הלייק לטובת כפתור לייק בעיצוב חדש. טוויטר הוכיחה שציוץ יכול לחרוץ גורלות של גולשים שלא חשבו פעמיים ונתקלו בזעם הרשת. גוגל+ לא הצליחה להתרומם כמתוכנן, נושא שהפך לבדיחת רשת על חשבון גוגל בימים האחרונים. אך עם זאת מסיימת את השנה עם כ 500 מיליון משתמשים רשומים ו 343 מיליון משתמשים פעילים, וחתול זועף אחד הפך לתעשיית מיליונים בזכות תמונה אקראית.


מתוך האתר של גרמפי. החתול שהפך למיליונר ונשאר לא מרוצה














אינסטגרם ו Vine השיקו אפשרות ליצירת סרטוני קצרצרים המתנגנים בלופ אינסופי והוסיפו סגנון חדש של סטטוסים קצרים שמהר מאוד אומץ על ידי החברות הגדולות בעולם, שהבינו את האפשרות ליצור פרסומות קצרות וקליטות בעלות נמוכה, אך תפס פחות אצל העסקים הקטנים ואצלנו כמעט ולא נעשה בסגנון זה שימוש פרסומי.



שעתם הגדולה של העסקים הקטנים

עבור העסקים הקטנים והבינוניים הפכה שנת 2013 לשנה בה הכוח עבר לידיים שלהם.
פייסבוק וגוגל החלו לתת יותר מקום לתוכן איכותי מאשר לקידום באמצעות מילות חיפוש, תקנות נוקשות הוגמשו ואלגוריתמים לא הפסיקו להשתנות. כך בין היתר, קיבלנו מפייסבוק היתר לנהל תחרויות על קיר הדף העסקי. פעילות שהיתה אסורה עד לא מזמן ואף גרמה בעבר הלא רחוק להשבתת עמודים.
גם הסטטוסים שלנו  בפייסבוק השתנו. בניסיון לקדם יצירת תכנים מעניינים ולקדם את הפרסום הממומן, שינו בפייסבוק את האלגוריתם והודיעו בהצהרה רשמית על מספר שינויים חשובים. מעתה, סטטוס שבעבר עורר דיון ונדחק למטה ברצף העדכונים יכול היום לקפוץ לראש ציר החדשות גם לאחר כמה ימים בעקבות מעורבות גבוהה של גולשים בו. 
במקביל, פגעה פייסבוק בחשיפה האורגנית של פוסטים מדפי אוהדים לטובת חיזוק החשיפה של פוסטים ממומנים ומודעות. במחקר שנעשה בין 5000 דפי פייסבוק בין אוגוסט לנובמבר נמצא שחלה ירידה משמעותית בחשיפה האורגנית של פוסטים מדפים עסקיים לאוהדים (כ 42%), אך במקביל התברר כי שינוי האלגוריתם של פייסבוק טרם לחשיפת התכנים מדפים למשתמשים המעורבים יותר. או במילים אחרות, אופטימיזציית קהל המטרה הפכה למרכיב מרכזי יותר לקידום ויראלי של תוכן.

במקביל לשינוי האלגוריתם שאחראי על תצוגת הפוסטים האורגניים, פתחה פייסבוק אפשרות לקדם בתשלום גם פוסטים מהפרופיל האישי. כחלק מההבנה שהגבול בין עסקים לאנשים שמניעים אותם היטשטש (ואולי גם כי צוקי צריך למצוא דרכים חדשות לגמור את החודש).

בגזרת מנועי החיפוש, ה SEO (קידום באמצעות מילות חיפוש) איבד את מעמדו הבלתי מעורער ותחתיו הולך ומתבסס ה OAO (קידום באמצעות אופטימיזציית קהל מטרה). אם עד כה מטרת העל של מקדמי האתרים הייתה ליצור אופטימיזציה של מילות חיפוש באתרים או בבלוגים, כדי לגרום למנועי החיפוש למקם אותם כמה שיותר גבוהה בעמודי התוצאות, כעת יש חשיבות רבה יותר לאיכות התוכן ובניית מערכת יחסים חזקה עם הגולשים המבוססת על שיתופים, לייקים ותגובות. העיקרון שעומד מאחורי המהלך הוא הרצון של גוגל להעלות את איכות התוצאות ולספק לגולש תוכן איכותי על פני אתרים שנעשו בהם מניפולציות לקידום ללא השקעה אמתית בתוכן בעל ערך.

גם יוטיוב הפתיעה והשיקה את שירות YouTube Live (הזרמת וידאו) שמאפשר לכל אחד להפוך את המחשב לאולפן ולשדר אל העולם בשידור חיי. היתרון הגדול בשירות הסטרימינג החדש הוא פשטות התפעול והממשק בעברית. 



דבר אלי במספרים

פייסבוק סוגרת את שנת 2013 עם כ 1.15 מיליארד משתמשים בעולם ו כ 4 מיליון משתמשים פעילים בישראל, מהם כ 2.5 מיליון מבקרים בפייסבוק מידי יום.

ואיך הם מבקרים? כ 63% מהישראלים מתחברים לפייסבוק הן מהמחשב והם מהמכשיר הנייד.
כ 11% מהשיראלים גולשים לפייסבוק רק מהמובייל, שהם מעל 2 מיליון איש.
חתך הגילאים העיקרי בפייסבוק עדיין צעיר אך ניכרת עליה בגילאי השימוש בו בישראל, עם - 27.5% בגילאי 18-24 חתך הגילאים העיקרי, ואחריו 27% הם בני 25-34, 15.7% הם בני 35-44 ו 5.9% הם בני 55-64.
בחלוקת המינים בפייסבוק 51.5% מהמשתמשים הם גברים לאומת 48.5% נשים.
הישראלים מעלים כ 12 מיליון סטטוסים בחודש וכ 348 מיליון סרטונים.
הישראלים נדיבים במיוחד בפייסבוק ומחלקים כ 764 מיליון לייקים בכל חודש.
שעות השיא של הישראלים בפייסבוק הן בין 19:00-21:00 בערב. אז מחוברים כ - 38% מהמשתמשים.

ומה קרה עם שאר הרשתות החברתיות? 
טוויטר עברה את רף 500 מיליון המשתמשים, LinkedIn עם 238 מיליון משתמשים.
אינסטגרם עם 131 מיליון משתמשים שהעלו עד כה כ 16 מיליארד תמונות.
Pinterest הספיקה לחצות את 70 מיליון המשתמשים, או בעצם משתמשות. שמהוות 69% מכלל המשתמשים בשירות. ובאתר YouTube נרשמה תנועה ממוצעת של כמיליארד מבקרים בחודש.


גאווה מקומית
בין החידושים המקומיים ראוי להזכיר סטארטאפ ישראלי שצובר פופולריות בקרב עסקים קטנים ובינוניים הנחשפים לעולם השיווק האינטרנטי. חבורת יזמים מהגליל פיתחה מערכת בשם T-ROO אשר מהווה פלטפורמה לשידור מסרים לקבוצות פייסבוק, לבלוגים וגם כדיוור ישיר. החידוש שמציגה T-ROO לאומת מערכות הדיוור הוותיקות הוא ביצירת האינטגרציה בין פלטפורמות תוכן שונות. השירות עצמו ניתן בתשלום, אך באתר החברה מאפשרים להתנסות במערכת בחינם לתקופה של שבועיים.



יש לכם רגעים, חידושים ונתונים נוספים שעשו לכם את השנה במדיה החברתית? אתם מוזמנים לכתוב אותם בתגובות למטה.
________________________________________________________

נכתב על ידי אלעד מנטל, חיית רשת ויועץ לשיווק אינטרנטי. בעלים של SPARK MEDIA 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה